enreumatikersblogg

Direktlänk till inlägg 4 mars 2016

Inlagd för operation. Hur pimpa gipset ?

Av Sus - 4 mars 2016 22:58

Sitter just nu i sjukhussängen efter att ha gjort en steloperation av min vänstra fot. 

Operationen har gått bra och det känns hyfsat bra. Jag kommer att ha gips upp till knät i först och främst 6 veckor. Därefter ska foten röntgas och läkningen kollas. 

Jag kommer inte att få belasta foten eller ens rubba den under 8-10 veckor. 


Jag gjorde samma operation för drygt 2 år sedan. Jag fick då diverse olika skruvar i foten och ett stift insatt. Det som har hänt är att jag förmodligen rubbat foten under läkningen och därför hade en skruv gått av. 

Nu är några skruvar borttagna och även stiftet. I stället har jag fått en platta med en skruv i varje hörn av plattan inopererad. Detta ska visst stabilisera ännu bättre än förra gången. 


Jag är glad att det är gjort och hoppas förstås att slutresultatet blir så bra att jag kan köra motorcykel i sommar. 😀 


Färgen på gipset blev lila, men det framkommer inte riktigt på bilden. Skulle gärna vilja pimpa det, men vet inte hur. 😀😉


Är vid gott humör trots att det självklart känns att någon sågat i foten, vilket jag också hörde eftersom jag gjorde det hela i halvslumrigt tillstånd med ryggmärgsbedövning. Det låter kanske hemskt, men jag tyckte det var en häftig upplevelse. 


Nu lite hjälp av starka mediciner och så in i dimman. 😴

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sus - 27 januari 2016 22:41

Tandläkarbesök idag. I vanliga fall brukar det medföra lite magont eftersom det gräver ett stort hål i plånboken. Särskilt om man äter vissa mediciner som kortison som påverkar tandstatusen väldigt negativt.  Tänderna blir sköra och går sönder o...

Av Sus - 25 januari 2016 22:22

Om någon skulle tro att man inte påverkas fysiskt, det vill säga i kroppen, av vädret, så kan jag säga att åtminstone jag gör det i allra högsta grad. Jag reagerar direkt på väderomslag. Ibland innan jag ens vet att det ska bli omslag (jag är dålig...

Av Sus - 18 januari 2016 19:27

Tipsar om direktchatt med Överläkare i reumatologi Ralph Nisell som pågår just nu. Han har deltagit i programmet fråga doktorn om reumatism som finns att se i sin helhet på SVT play.       ...

Av Sus - 18 januari 2016 16:30

Okej, ny behandling påbörjad som jag delade med mig av sist. Inga revolutionerande resultat ännu, men jag lever på hoppet. Jag vet att det bara har gått några dagar och att det faktiskt kan gå upp till 3 - 4 månader innan jag märker någon effekt, m...

Av Sus - 14 januari 2016 22:46


Jag har idag hämtat ut min nya medicin.           Den ska jag ge mig själv i form av sprutpennor. Den som heter Simponi kostar hela 11 000 kr för endast en spruta. Tack och lov för högkostnadsskyddet. En gång i månaden ska jag ge mig Si...

Ovido - Quiz & Flashcards