enreumatikersblogg

Direktlänk till inlägg 18 januari 2016

Tipsar om chatt och SVTplay för TVprogram om reumatism med Överläkare i reumatologi

Av Sus - 18 januari 2016 19:27

Tipsar om direktchatt med Överläkare i reumatologi Ralph Nisell som pågår just nu.

Han har deltagit i programmet fråga doktorn om reumatism som finns att se i sin helhet på SVT play.




 
 
Annie

Annie

24 januari 2016 17:23

Hej :)

Jag har gått med värk o smärta rätt länge nu och varit på en del undersökningar och dylikt, men dem har inte hittat når svar på mina besvär. Har själv börjat fundera på om det skulle kunna vara nåt reumatiskt ev. Är det ok om jag frågar dig vad du har för symtom och hur det onda yttrar sig för dig?

Även om det kanske kan vara olika från person till person :)

Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sus

25 januari 2016 22:22

Hej, Självklart får du fråga :-)
Det finns flera olika reumatiska sjukdomar och symptomen ser därför lite olika ut. Men det låter jättejobbigt att du inte har fått något svar på dina besvär från läkare. Jag har framför allt ont i de stora lederna. Alltså inte direkt i fingrar och småleder, utan mer i rygg, nacke, knän och fötter. Det är en kronisk smärta, alltså ont hela tiden i varierande grad. Kram

 
Annie

Annie

28 januari 2016 10:28

Hej igen.

Ja det är jobbigt :/ varit på undersökningar och tagit prover men det måste kollas mera. Hur konstaterades din sjukdom, om det är ok om jag frågar?
Jag själv har ont på flera ställen, mest rygg, bäcken, höft, fötter, knän men även händer.
Men har också konstiga symtom som bränningar, stickningar.

Tack för svaret, Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sus

4 mars 2016 22:57

Hej, ursäkta sent svar. Just nu ligger jag på sjukhuset efter att ha stelopererat min fot. Ett verk av reumatismen. Jag har något som kallas typ RA faktor i blodet, vilket man kan se genom ett blodprov. Alla har inte den faktorn, men kan vara reumatiker ändå. Annars går man mest på symptomen. Alltså hur, var och när på dygnet, eller vid vilka tillfällen du har mest ont. Exempelvis är morgonstelhet i kroppen väldigt vanligt. Mitt började med stel nacke. Därefter har andra ställen angripits. Fingrar är väldigt vanligt att man blir öm och stel i, eller extra fumlig med. Du verkar ha ont på exakt samma ställen som jag. Stickningar och bränningar har jag dock inte, men kan kanske tyda på att du överansträngt dig i dom lederna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sus - 4 mars 2016 22:58

Sitter just nu i sjukhussängen efter att ha gjort en steloperation av min vänstra fot.  Operationen har gått bra och det känns hyfsat bra. Jag kommer att ha gips upp till knät i först och främst 6 veckor. Därefter ska foten röntgas och läkningen ko...

Av Sus - 27 januari 2016 22:41

Tandläkarbesök idag. I vanliga fall brukar det medföra lite magont eftersom det gräver ett stort hål i plånboken. Särskilt om man äter vissa mediciner som kortison som påverkar tandstatusen väldigt negativt.  Tänderna blir sköra och går sönder o...

Av Sus - 25 januari 2016 22:22

Om någon skulle tro att man inte påverkas fysiskt, det vill säga i kroppen, av vädret, så kan jag säga att åtminstone jag gör det i allra högsta grad. Jag reagerar direkt på väderomslag. Ibland innan jag ens vet att det ska bli omslag (jag är dålig...

Av Sus - 18 januari 2016 16:30

Okej, ny behandling påbörjad som jag delade med mig av sist. Inga revolutionerande resultat ännu, men jag lever på hoppet. Jag vet att det bara har gått några dagar och att det faktiskt kan gå upp till 3 - 4 månader innan jag märker någon effekt, m...

Av Sus - 14 januari 2016 22:46


Jag har idag hämtat ut min nya medicin.           Den ska jag ge mig själv i form av sprutpennor. Den som heter Simponi kostar hela 11 000 kr för endast en spruta. Tack och lov för högkostnadsskyddet. En gång i månaden ska jag ge mig Si...

Ovido - Quiz & Flashcards