enreumatikersblogg

Direktlänk till inlägg 9 januari 2016

Mår du kanske inte hundra procent bra, men ändå, vad är livskvalitet för dig ?

Av Sus - 9 januari 2016 01:17

Jag startar denna bloggen utifrån att jag vet att jag inte är ensam. Min blogg heter "en reumatiker" men jag tror att även du som inte är reumatiker ibland kan känna igen dig i det jag skriver.


Kanske har du, precis som jag, någon sjukdom, åkomma eller annat som du inte är särskilt stolt över. Eller är du mänsklig och mår inte hela tiden 100 procent bra.

Kanske är det något du inte vill prata om eller åtminstone inte vill göra någon "stor grej av ", men som påverkar dig och din livskvalité.

Jag vet att alla vill inte alltid prata, men att det kan vara skönt att känna igen sig i någon annans upplevelser och erfarenheter i det man läser eller skriver. Bara det i sig kan ge någon lite mer styrka.


Just ordet livskvalité återkommer jag till många gånger i min blogg, med viss risk för att bli tjatig, eftersom det ordet står högst upp på min personliga ordlista.

Jag hoppas att det gör det på din också. I så fall har vi något gemensamt även om du är frisk som en nötkärna.  


Jag slog upp ordet livskvalitet på wikipedia och en del av svaret, förutom det där om social lagstiftning och bostadsplanering var: : "det står vid systematiska jämförelser mellan olika metoder för botande av sjukdomar"  .


Fruktansvärt stelt,tråkigt och framförallt sjukligt låter det som. 

Livskvalitet är så oändligt mycket mer än så och jag tänkte att det kanske är så stort och subjektivt upplevt att wiki inte ens kan sätta ord på det. Jag vet inte ens om jag alltid kan sätta ord på det.

Det är ju liksom från dag till dag..  från person till person...


Vad är livskvalitet för dig ?


    












 
 
Olivia | 17,5 årig tjej i mediebranschen

Olivia | 17,5 årig tjej i mediebranschen

9 januari 2016 02:40

Intressant frågeställning.

http://www.kaffedrickare.blogg.se

Sus

16 januari 2016 12:11

Javisst är det. Livskvalitet är ju så olika för var och en och värt att tänka över ibland.

 
Maria

Maria

9 januari 2016 10:42

För mig handlar livskvalitet.
Om att må bra inifrån och ut.
Om att trivas med sig själv
& vara trygg i sig själv
och umgås med bra människor som förstår en.
Få känna sig obunden och de små enkla sakerna
i vardagen som förgyller ens liv.
Som vardagslycka, egentid och att få se.
Att sånt man gjort för andra faktiskt har gett något.

http://nattljus.bloggplatsen.se

Sus

9 januari 2016 13:00

Du har så rätt. Det är de små sakerna i vardagen som är viktigast.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sus - 4 mars 2016 22:58

Sitter just nu i sjukhussängen efter att ha gjort en steloperation av min vänstra fot.  Operationen har gått bra och det känns hyfsat bra. Jag kommer att ha gips upp till knät i först och främst 6 veckor. Därefter ska foten röntgas och läkningen ko...

Av Sus - 27 januari 2016 22:41

Tandläkarbesök idag. I vanliga fall brukar det medföra lite magont eftersom det gräver ett stort hål i plånboken. Särskilt om man äter vissa mediciner som kortison som påverkar tandstatusen väldigt negativt.  Tänderna blir sköra och går sönder o...

Av Sus - 25 januari 2016 22:22

Om någon skulle tro att man inte påverkas fysiskt, det vill säga i kroppen, av vädret, så kan jag säga att åtminstone jag gör det i allra högsta grad. Jag reagerar direkt på väderomslag. Ibland innan jag ens vet att det ska bli omslag (jag är dålig...

Av Sus - 18 januari 2016 19:27

Tipsar om direktchatt med Överläkare i reumatologi Ralph Nisell som pågår just nu. Han har deltagit i programmet fråga doktorn om reumatism som finns att se i sin helhet på SVT play.       ...

Av Sus - 18 januari 2016 16:30

Okej, ny behandling påbörjad som jag delade med mig av sist. Inga revolutionerande resultat ännu, men jag lever på hoppet. Jag vet att det bara har gått några dagar och att det faktiskt kan gå upp till 3 - 4 månader innan jag märker någon effekt, m...

Ovido - Quiz & Flashcards