enreumatikersblogg

Direktlänk till inlägg 27 januari 2016

Blått kort för billigare tandvård

Av Sus - 27 januari 2016 22:41

Tandläkarbesök idag. I vanliga fall brukar det medföra lite magont eftersom det gräver ett stort hål i plånboken.

Särskilt om man äter vissa mediciner som kortison som påverkar tandstatusen väldigt negativt. 

Tänderna blir sköra och går sönder och behöver lagas. Det är en av biverkningarna man får leva med. Därför har jag alltid flera tänder som behöver fixas när jag ska till tandläkaren. På grund av detta kallas jag automatiskt till tandläkaren två gånger om året för undersökning. 


Har man däremot ett blått kort betalar man bara en bråkdel, eller ingenting alls om man nått upp till frikort via landstinget. Det underlättar enormt mycket kan jag lova och jag går gladeligen till tandläkaren nu.

Jag bifogar en länk nedan med mer information om vad som gäller och hur man går tillväga om man vill ansöka. Det är förstås förenat med att man har en utredd diagnostiserad sjukdom som tydligt påverkar tandstatusen och detta ska intygas av läkare, så vem som helst kan inte få det. Men tillhör du kategorin så kan det vara värt att få det prövat.


Så vad sa jag nu, jo tandläkarbesök idag. Min fantastiskt trevliga tandläkare sa att mina tänder var jättefina. Inga hål, ingen karies, ingen tandsten.

Ni vet, eltandborste, tandtråd och floursköljning (fått på recept) varje dag har gjort susen.

Och det finns ju inget som går upp mot en fräsch mun, både för omgivningen och en själv, så jag är riktigt glad.   





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sus - 4 mars 2016 22:58

Sitter just nu i sjukhussängen efter att ha gjort en steloperation av min vänstra fot.  Operationen har gått bra och det känns hyfsat bra. Jag kommer att ha gips upp till knät i först och främst 6 veckor. Därefter ska foten röntgas och läkningen ko...

Av Sus - 25 januari 2016 22:22

Om någon skulle tro att man inte påverkas fysiskt, det vill säga i kroppen, av vädret, så kan jag säga att åtminstone jag gör det i allra högsta grad. Jag reagerar direkt på väderomslag. Ibland innan jag ens vet att det ska bli omslag (jag är dålig...

Av Sus - 18 januari 2016 19:27

Tipsar om direktchatt med Överläkare i reumatologi Ralph Nisell som pågår just nu. Han har deltagit i programmet fråga doktorn om reumatism som finns att se i sin helhet på SVT play.       ...

Av Sus - 18 januari 2016 16:30

Okej, ny behandling påbörjad som jag delade med mig av sist. Inga revolutionerande resultat ännu, men jag lever på hoppet. Jag vet att det bara har gått några dagar och att det faktiskt kan gå upp till 3 - 4 månader innan jag märker någon effekt, m...

Av Sus - 14 januari 2016 22:46


Jag har idag hämtat ut min nya medicin.           Den ska jag ge mig själv i form av sprutpennor. Den som heter Simponi kostar hela 11 000 kr för endast en spruta. Tack och lov för högkostnadsskyddet. En gång i månaden ska jag ge mig Si...

Ovido - Quiz & Flashcards