enreumatikersblogg

Direktlänk till inlägg 10 januari 2016

Fakta och upplevelser kring reumatism

Av Sus - 10 januari 2016 16:45

Delar med mig av lite förhoppningsvis, förståelig fakta. Jag är varken läkare, forskare eller proffs på termer och benämningar så beskrivningen blir utifrån mina egna ord.

Det kanske verkar konstigt, men jag är tämligen ointresserad av biologin kring reumatism. Jag är därför inte heller särskilt påläst.

Självklart vet jag en del eftersom jag varit reumatiker sedan 14 års åldern, men jag slukar inte information i ämnet, är inte medlem i reumatikerförbundet och jag läser inte bipacksedeln till medicinerna.

Kanske är det i ren självbevarelsedrift.  


Reumatism är ett samlingsnamn för en mängd, ja faktiskt uppåt en hundra olika sjukdomar som drabbar rörelseapparaten. För den som inte är så hemma på anatomi så är rörelseapparaten kroppens stomme, det som gör kroppen rörlig och som gör att vi kan röra på oss. Såsom leder, ben, brosk, ligament, skelett, blodets cirkulationssystem och nervsystemet som styr rörelserna. Reumatism betyder i det här sammanhanget: Inflammation.

Ordet inflammation kommer från latinets In flammatio och betyder : tända eld på.

Vilket jag tycker förklarar saken bra.  


En av de reumatiska sjukdomarna är en inflammatorisk ledsjukdom som heter Reumatiod artrit (RA) ledgångsreumatism. Det vill säga: Inflammation i lederna.

Enligt läkare är det den diagnosen jag har. Själv undrar jag om jag inte har en blandning av flera olika reumatiska sjukdomar och det skulle bara vara typiskt mig att vara en mix, en blandning av allt, en enda oorganiserad röra.   


De flesta av oss har haft en inflammation någon gång, någonstans i kroppen. Då vet ni att tecken på inflammation är att stället är svullet, varmt, rodnat och gör ont. Man kan då exempelvis få kortisontabletter eller en kortisonspruta i leden och så försvinner inflammationen. Lätt och busenkelt.

Så får även jag ibland. Det är en obeskrivlig lättnad.

 

Det är dock värre när inflammationen inte ger med sig, liksom förökar sig och brer ut sig och tar över hela kroppen.

För en reumatiker behöver det inte enbart drabba t ex leder och vävnader, utan kan sätta sig på även livsviktiga organ som lungor, hjärta, bukhinna, blodkärl, ögon m m.  

 

I våra kroppar har vi fantastiska krigare som vi kallar de vita blodkropparna. De angriper celler som är sjuka, men signalerar också likt en vakt i ett vakttorn att fara är på gång.  

De vita blodkropparna samlas då i trupp och går till attack mot fienden. Vid reumatism får tyvärr de här vitingarna för sig att skjuta vilt och angripa kroppens egna celler och jag brukar då förklara det enklast med att kroppen "äter" av sig själv eftersom den helt enkelt angriper och förstör sig själv.   

 

Reumatiod artrit är en kronisk sjukdom. Ett krig som aldrig tar slut. Som pågår dygnet runt, året runt, livet ut. Efter angrepp efter angrepp skadas därför bland annat ledbrosk och ben svårt. Dom går sönder och till och med förintas ibland, vilket jag själv som ett levande frågetecken drabbats av. "Vart har mitt skelettben tagit vägen ..??" Borta !?  

Ja, sa farbror doktorn. Det har förintats.

Tro fan jag har ont sa jag. Jag går ju utan ben i foten.

 

Smärtor signalerar att något är fel och en inflammerad, skadad led kan göra rent ut sagt förbannat ont. Två gör dubbelt så ont. Många på en gång gör extremt ont.

Eller som jag brukar säga, det blir liksom för mycket på en gång.

 

Man kan nå toppen på smärttröskeln och lite till, men sen är det stopp.

Som när man slår i tån i tröskeln, hoppar runt och svär, men istället är hela kroppen körd i tröskeln och dessutom överkörd av en vägplog, en långtradare och en buss. Orörlig ligger jag där och kan inte mycket mera. Inte vända mig och definitivt inte stiga upp. Det känns som hela jag har gått sönder.

 

Det är då jag befinner mig, totalt utmattad, i min egna jävla sjukdomsvärld och vet med sanningen i vitögat, att ingenting, absolut ingenting är viktigare i livet än hälsan.


     






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sus - 4 mars 2016 22:58

Sitter just nu i sjukhussängen efter att ha gjort en steloperation av min vänstra fot.  Operationen har gått bra och det känns hyfsat bra. Jag kommer att ha gips upp till knät i först och främst 6 veckor. Därefter ska foten röntgas och läkningen ko...

Av Sus - 27 januari 2016 22:41

Tandläkarbesök idag. I vanliga fall brukar det medföra lite magont eftersom det gräver ett stort hål i plånboken. Särskilt om man äter vissa mediciner som kortison som påverkar tandstatusen väldigt negativt.  Tänderna blir sköra och går sönder o...

Av Sus - 25 januari 2016 22:22

Om någon skulle tro att man inte påverkas fysiskt, det vill säga i kroppen, av vädret, så kan jag säga att åtminstone jag gör det i allra högsta grad. Jag reagerar direkt på väderomslag. Ibland innan jag ens vet att det ska bli omslag (jag är dålig...

Av Sus - 18 januari 2016 19:27

Tipsar om direktchatt med Överläkare i reumatologi Ralph Nisell som pågår just nu. Han har deltagit i programmet fråga doktorn om reumatism som finns att se i sin helhet på SVT play.       ...

Av Sus - 18 januari 2016 16:30

Okej, ny behandling påbörjad som jag delade med mig av sist. Inga revolutionerande resultat ännu, men jag lever på hoppet. Jag vet att det bara har gått några dagar och att det faktiskt kan gå upp till 3 - 4 månader innan jag märker någon effekt, m...

Ovido - Quiz & Flashcards